Logo
Knowledge base
London Chamber Knowledge base
Logo
استاندارد بین المللی ISO 19600 ( استاندارد مدیریت انطباق)

سیستم مدیریت انطباق بر پایه ایزو 19600

انطباق یک برونداد برای سازمانی است که قوانینش (شامل قوانین داخلی و قوانین بیرونی) را رعایت می نماید ، و با جادادن آن در فرهنگ سازمان و در اخلاق و رفتار افرادی که برای سازمان کار می کنند، آن را بصورت پایدار در می آورد.

بطور پایه ای ، در درجه نخست هدف انطباق ، اطمینان یافتن از این است که سازمانها مسئولیتهایشان را برآورده نموده و بطور موثری ریسک آسیب رسیدن به شهرتشان را مدیریت می نمایند .

الزامات ایزو 19600، راهنمایی برای برقرار نمودن، توسعه دادن، پیاده سازی، ارزیابی، نگهداری و بهبود یک سیستم مدیریت انطباق اثربخش و پاسخگو در سازمان ، ارائه نموده و بر پایه استاندارد AS 3806:2006 تدوین شده است .

کاربرد سیستم مدیریت انطباق بر پایه ایزو 19600:

سازمانهایی که قصد دارند تا در دراز مدت موفق باشند، نیاز دارند تا فرهنگ یکپارچگی و انطباق را حفظ نمایند و نیازها و انتظارات ذینفعان را مورد توجه قرار بدهند . بنابراین یکپارچگی و انطباق نه تنها پایه است بلکه برای یک سازمان موفق و پایدار، بعنوان یک فرصت قلمداد می شود.

یک سیستم گسترده اثربخش مدیریت تطابق ، سازمان را برای نشان دادن تعهدش به انطباق با این موارد توانا می سازد :

قوانین مرتبط شامل الزامات قانون گذار،

کدهای صنعتی و استانداردهای سازمانی ،

استانداردهای حاکمیت شرکتی خوب ،

بهترین عملکردها ، و

اخلاقیات و انتظارات جامعه ،

در بخش های قضایی، دادگاهها توجه ویژه ای به تعهد سازمانی برای موضوع انطباق از طریق سیستم مدیریت انطباق در هنگام تعیین نمودن جریمه مربوط ای که برای تخلف از قوانین مربوطه اعمال می شود ، مبذول می دارند ، بنابراین نهادهای نظارتی و قضایی همچنین می توانند از این استاندارد اینترنشنال بعنوان یک معیار (الگو) بهره بگیرند.

ساختار ایزو 19600:

این استاندارد بین المللی با ساختار سطح بالای ایزو (HLS)  که دارای 10 بند است، سازگار شده و به منظور بهبود همراستایی در میان استانداردهای بین المللی ایزو که مربوط به سیستمهای مدیریت هستند ، توسعه داده شده است .

1-هدف

2- استانداردهای مرجع

3- اصطلاحات و تعاریف

4- محتوای سازمان

5- رهبری

6- برنامه ریزی

7- پشتیبانی

8- فعالیتهای عملیاتی

9- ارزیابی عملکرد

10- بهبود

ایزو 19600علاوه بر راهنمایی کلی در مورد یک سیستم مدیریت انطباق، همچنین چهارچوبی را به منظور کمک کردن به پیاده سازی الزامات خاص مرتبط با انطباق در هر سیستم مدیریتی ، فراهم می نماید .

سازمان هایی که با استانداردهای سیستم مدیریت یا یک چهارچوب مدیریت انطباق را اجرا ننموده اند ، می توانند براحتی این استاندارد بین المللی را بعنوان راهنمای غیر وابسته در درون سازمانشان پیاده سازی نمایند .

ایزو 19600برای بهبود الزامات مرتبط با انطباق در سایر سیستمهای مدیریت و برای کمک نمودن به یک سازمان در بهبود دادن مدیریت سرتاسری تمام مقررات انطباقش ، مناسب است .

این استاندارد می تواند با استانداردهای سیستم مدیریت موجود (مانند ایزو 9001، ایزو 14001، ایزو 22000 و غیره) و خطوط راهنماهای کلی (مانند ایزو31000، ایزو 26000 و غیره) ، ترکیب شود.

مزایای اخذ مدیریت انطباق ISO 19600 چیست؟

عمل کردن و تعهد به انعقاد قرارداد

ایجاد اعتماد و وفاداری مشتری

ایجاد مزیت رقابتی، کاهش خطرات و افزایش راندمان

ایجاد شفافیت و مطابقت با کلیه قوانین

بهبود استانداردسازی و یکپارچگی

اجرای یک چارچوب برای شناسایی خطرات سازمانی مرتبط با الزامات قانونی قابل‌اجرا

توسعه و کنترل‌ برای تضمین انطباق با الزامات قانونی